Biznes

Dziewięć lekcji prezentacji od Steve’a Jobsa

Jak wszyscy wiemy, Steve Jobs jest jednym z największych przedsiębiorców wszech czasów. Jego ideologie i etyka biznesowa nadal inspirują nas wszystkich. Nie jest tajemnicą, że Steve Jobs nie czuł się zbytnio komfortowo z publicznymi wystąpieniami i dlatego wymyślił obecne techniki, które są teraz dla nas lekcjami prezentacji. Technika ta wymagała przejrzystości pojęciowej i wydobyła na światło dzienne interesujące spojrzenie.

Steve Jobs nakreślił dziewięć zasad, aby prezentacja pozostawiła trwałe wrażenie:

Pokaż swoją pasję:

Steve Jobs był niesamowitym pasjonatem swoich produktów i dlatego upewnił się, że jego publiczność również była tego świadoma. Dbał o to, by jego publiczność czuła się komfortowo i była częścią projektu w terminologii integracyjnej. Używał prostych określeń takich jak ” fajny”, “wspaniały”, ponieważ wierzył, że jego produkty odzwierciedlają to w duchu. Jego głównym celem pokazania entuzjazmu było podniecenie publiczności.

Jedno zdanie podsumowujące produkt

Jedno zdanie podsumowujące, często określane jako ” przyjazny nagłówek”, doskonale oddaje główne przesłanie i intencje stojące za produktem. Steve Jobs użył zdania “Apple ponownie otwiera telefon” na wielu swoich slajdach, gdy uruchamia pierwszy iPhone w 2007 roku. Zdanie to znalazło się na pierwszych stronach gazet niemal wszystkich mediów społecznościowych i mediów.

Zobacz również:  Korzyści wynikające ze współdzielonej powierzchni biurowej

Trzy zasady

Steve Jobs uważał, że liczba “3” jest dość potężną liczbą.

Podzieliłby on produkty prezentowane w trzech opisowych grupach: o samym produkcie, funkcjach, jakie może pełnić oraz o całym wszechświecie, który otwiera w świecie komunikacji.

Przynieś złoczyńcę

Aby podkreślić bohatera, każda historia potrzebuje złoczyńcy. Ma to zastosowanie wszędzie. Trzeba wydobyć negatywną stronę istniejącego produktu. Negatywna strona sprawi, że publiczność będzie się zastanawiać, czy potrzebuje ulepszonej wersji lub całkowicie nowego produktu. Ludzie nie wiedzą, czego potrzebują, dopóki nie przekonają się, że mogą tego potrzebować.

Przynieś bohatera

Po podświetleniu złoczyńcy, przynieść bohatera. Produkt zostanie przyjęty z większym entuzjazmem niż w innych przypadkach. Bohaterem lub korzyścią będzie coś, czego będą oczekiwać, aby dostać się w swoje ręce.

Proste i wizualne slajdy

Zachowaj dane swojego slajdu w sposób prosty i łatwy do zrozumienia. Przeciętny pokaz slajdów PowerPoint ma 40 słów. Steve Jobs wykonał swój pierwszy pokaz w 19 słowach. Ograniczone użycie słów wzbudza większe zainteresowanie. Dodawanie zdjęć kładzie większy nacisk na slajdy i ułatwia ich zrozumienie przez publiczność.

Zobacz również:  Tworzenie wizytówek

Opowiedz im historie

Jak sprawić, by widzowie byli urzeczeni i nie nudzili się oglądając prezentację? Opowiedz im małe historyjki o tym, jak wpadłeś na pomysł na produkt lub kiedy poczułeś potrzebę posiadania produktu w swoim życiu. Jest to jeden z najprostszych sposobów na nawiązanie kontaktu z publicznością. Opowiadaj te historie co 10 lub 15 minut, aby się nie nudzili.

Przygotuj się i praktykuj

Przed przekazaniem prezentacji publiczności, przećwicz prezentację przed jej rozpoczęciem w sali lub miejscu prezentacji. Pomoże Ci to poznać scenę i salę, co pomoże Ci bardziej pewnie poprowadzić prezentację.

Nie czytaj z notatek


Punktami kulminacyjnymi prezentacji są Twoje notatki. Zapamiętaj prezentację w taki sposób, aby nie trzeba było odwoływać się do niektórych kart z notatkami. Przedstawienie prezentacji bez odwoływania się do punktów i informacji pokazuje, jak pewny siebie i zaangażowany byłeś w produkt. Daje to publiczności pozytywne odczucia na temat produktu.