Decydując się na rozpoczęcie działalności gospodarczej, polegającej na sprzedaży produktów lub usług w sieci internetowej, warto jest wziąć pod uwagę różne formy sprzedaży, jak również branże, w których możemy się odnaleźć. Zanim rozpoczniesz swoją aktywność w sieci internetowej jako sprzedawca, zastanów się jaka branża jest dla Ciebie najbardziej korzystna, ponieważ rozpoczęcie działalności w szerszym zakresie, szczególnie na początku, utrudni Ci odnalezienie się na rynku. Tutaj jest konieczna szczegółowa analiza i przeprowadzenie planu biznesowego, wraz z rozeznaniem się w temacie, gdzie możesz znaleźć niszę i odnieść sukces, poprzez wybór produktów popularnych, a jednocześnie z uwzględnieniem konkurencji oraz sposobów jej wyprzedzenia. Nie zawsze najniższa cena jest tutaj dobrym rozwiązaniem, szczególnie kiedy konkurencja jest duża. Warto skupić się na produktach lub usługach obarczonych możliwie najmniejszą konkurencją, a jednocześnie dużym zapotrzebowaniem na konkretne produkty czy usługi.
Spis treści
Czym jest e-commerce i od czego zacząć?
Zanim rozpoczniesz swoją aktywność w sieci internetowej, sprawdź swoje możliwości i zdecyduj się na jedną z wielu dostępnych form sprzedaży przez Internet. Wszelka aktywność związana ze sprzedażą internetową, to tak zwana branża e-commerce. Nie jest to tylko sam sklep internetowy, ale wszelkie działania powiązane, takie jak płatności, fakturowanie, magazynowanie, dostawy, zamówienia, czy działania w obszarze e-marketingu, a niejednokrotnie koniecznego także klasycznego marketingu, kiedy już mamy okazję zaprezentować się choćby na targach branżowych. Wybór odpowiedniej strategii, jest zależny także od naszego budżetu i tutaj warto jest zadbać o wystarczające środki na start. Mając już pomysł, plan i strategię działania można zapewnić odpowiednie zaplecze, wybierając jedno z wielu narzędzi pozwalających na otwarcie i prowadzenie działalności w branży e-commerce.
Własna dedykowana platforma
Jedną z form pozwalających na otwarcie działalności gospodarczej w obszarze e-commerce, jest stworzenie, z pomocą programistów, specjalizujących się w tego typu rozwiązaniach, dedykowanej platformy. Może to być platforma stworzona na podstawie już istniejących rozwiązań i sprawdzonych, dostosowując je do potrzeb i zakresu działalności. Jest to jednak duży koszt, ale czasem wymagany, kiedy nasza sprzedaż odbywa się w sposób wykraczający poza klasyczne schematy. Szczególnie kosztownym podejściem jest tutaj stworzenie platformy zupełnie od podstaw, ale w tym przypadku, musimy być przygotowani na ryzyko niskiego poziomu bezpieczeństwa, szczególnie kiedy firma realizująca zlecenie okaże się niewystarczająco kompetentna. Dlatego zanim zdecydujemy się na takie rozwiązanie, warto jest dobrze zbadać dostawcę usług programistycznych i nie zawsze wybór najtańszego, jest tutaj wystarczająco dobrym wyborem.
Proste darmowe rozwiązania
Najłatwiej i najszybciej można utworzyć sklep internetowy we własnym zakresie lub z pomocą informatyka, który orientuje się w temacie i może sprawnie i szybko uruchomić daną platformę sklepową, na już gotowym i darmowym narzędziu. Większość Systemów do Zarządzania Treścią zwanych z angielskiego systemami CMS pozwala na uruchomienie sklepu internetowego, poprzez dołączenie darmowego lub taniego rozwiązania umożliwiającego zarzadzanie całą sprzedażą, z jednego miejsca. To rozwiązanie szczególnie sprawdza się na początku i warto jest od niego zacząć, a jeśli okaże się sprzedaż skuteczna, można ją rozbudować lub dokonać rekonstrukcji sklepu jako projektu rozwojowego.
Sprzedaż w modelu SaaS
Kolejnym sposobem na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie, jest wykupienie dostępu do usługi e-commerce w modelu subskrypcji, czyli abonamentu miesięcznego lub rocznego. Często tego typu usługi, są skonstruowane na zasadzie budowy modułowej a ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, co znacząco nie uszczupli portfela, a poziom i zaawansowanie tych narzędzi jest na wysokim poziomie i zaspokoi nawet najbardziej wymagających użytkowników, oczywiście przy rozsądnym i przemyślanym wyborze rozwiązania, najbardziej dopasowanego do naszych potrzeb.
Dropshipping
Jednym ze sposobów sprzedaży jest przystąpienie do programu dropshipping, który pozwala na sprzedaż produktów, dostępnych w danym magazynie i dostarczanych bezpośrednio do odbiorcy, z pominięciem całej procedury z tym związanej. My sprzedajemy, a firma oferująca dropshipping zapewnia miejsce w magazynie, produkty i dostawę bez naszego udziału. Można upraszczając przyrównać to do reklamowania produktu, którego posiadaczem jest ktoś inny a my, jesteśmy tylko pośrednikami pomiędzy klientem a sprzedawcą.
Cross Selling
Kiedy decydujemy się na sprzedaż produktów lub usług warto jest skupić się na sprzedaży krzyżowej, kiedy to oferując dany produkt, mamy możliwość sprzedać go w pakiecie z innymi usługami. Tutaj możemy zestawić ze sobą różne produkty, które nawet odstają od naszej głównej branży, na którą zdecydowaliśmy się, a tym samym rozbudowywać sukcesywnie asortyment o kolejne komponenty i akcesoria, którymi może być zainteresowany klient trafiający na nasz sklep internetowy.
Marketplace
Dalszym etapem, który możemy prowadzić równolegle z działalnością własnego sklepu internetowego, jest tak zwany Marketplace, gdzie usługodawca oferujący miejsce na swojej platformie sprzedażowej, przekazuje nam narzędzie i miejsce w swoim sklepie internetowym, a my mamy możliwość skorzystać z jego ugruntowanej pozycji, wraz z wieloma innymi sprzedawcami. Nie można tego mylić z porównywarką cen, a raczej jest to sklep, gdzie handlują liczni sprzedawcy w jednej lub w kilku branżach, płacąc odpowiednią prowizję, za wystawienie swoich produktów i sprzedaż.
Programy afiliacyjne
Kiedy już nasz sklep ma wysoką pozycję i jest rozpoznawany, warto jest zastanowić się nad przystąpieniem do programu afiliacyjnego i oferować w swoim sklepie, w formie reklam, produktów i usług innych firm. Również Twój sklep, może być w takiej sytuacji odpowiednio promowany i rekomendowany przez blogerów, forumowiczów i innych aktywistów, w sieci internetowej w tym influencerów.
MLM
Branża MLM jest często mylona z układem zwanym piramidą, a tak naprawdę ma się ona całkiem nieźle i wielu przedsiębiorców zaczynało od tego typu aktywności. Kiedy już decydujemy się na przystąpienie do sieci marketingu wielopoziomowego, mamy możliwość sprzedaży produktów, które już są na rynku i nie musimy martwić się o ich dystrybucję. Sklep sprzedaje i to jest tutaj najważniejsze, a my otrzymujemy prowizję od sprzedaży jako część marży.
Jak widać pomysłów na działalność gospodarczą w internecie jest tak wiele, że trudno się zmieścić w prezentacji wszystkich form w jednym artykule, a warto jest przed przystąpieniem do działalności w tym obszarze, rozważyć także alternatywne sposoby sprzedaży oraz branże, które może jeszcze nie są dostępne i na tyle popularne, by mogły być obarczone ryzykiem, wysokiej konkurencji.