E-commerce

Czy warto inwestować w sprzedaż internetową za pośrednictwem dropshippingu?

Obecnie w branży e-commerce, coraz większe znaczenie mają rozwiązania, pozwalające na ograniczenie kosztów i obsługi sprzedaży internetowej. Dział logistyczny, który obsługiwany jest przez licznych pracowników, nie zawsze w pełni radzących sobie z zapotrzebowaniem na produkty oferowane przez firmę, często nie są w stanie zapanować nad zmianami i redukcjami sprzedaży. Często spotyka się przedsiębiorca z wahaniami zapasu stanów magazynowych, co może opóźnić realizację zamówień, kierowanych bezpośrednio przez klientów sklepu. W takiej sytuacji, warto jest sięgnąć po rozwiązania upraszczające obsługę całego procesu sprzedaży. Jednym z tego typu rozwiązań jest Dropshipping, stanowiący alternatywę dla klasycznego magazynu. Dlatego poniżej przedstawiam informacje na temat tego modelu sprzedaży.

Gospodarka magazynowa i działania logistyczne, wymagają bardzo precyzyjnego i skutecznego działania, zaplanowanego oraz ukierunkowanego na cel, którym jest jak najszybsza realizacja zleceń, przy założeniu, jak największej liczby produktów, atrakcyjnych dla potencjalnego klienta. Dropshipping pozwala na pominięcie jednego ze szczebli wymaganych podczas realizacji procesu sprzedaży. Dzięki Dropshippingowi, mamy możliwość wykorzystania magazynu będącego hurtownią, oferującą produkty w modelu pośredniczącym w sprzedaży asortymentu. Wspomniany asortyment jest w posiadaniu hurtowni, a sprzedawca jako podmiot pośredniczący pomiędzy klientem a hurtownią, zapewnia zaplecze, z platformą sklepową, zaprojektowaną i używaną dla potrzeb, sprzedaży danego zakresu produktów. W modelu Dropshipping, można jednocześnie korzystać z kilku dostawców produktów. Produkty magazynowane u dystrybutora, są bezpośrednio wysyłane do klienta. Nasze zadanie kończy się, na zapewnieniu klientów i przekazaniu zlecenia do hurtowni. Tutaj kluczowe staje się, zadbanie o stronę marketingową przedsięwzięcia.

Zalety Dropshippingu

Aspekty przemawiające za wyborem sprzedaży w modelu Dropshipping, są niezwykle ważne przy podejmowaniu decyzji o wyborze stylu procesu prowadzenia działalności w obszarze e-commerce. Do zalet Dropshippingu należą między innymi takie charakterystyczne cechy jak:

  • pominięcie procesów logistycznych,
  • oszczędność pieniędzy, poprzez pominięcie opłat związanych z wynajmowaniem magazynu,
  • prosty proces rozliczania, poprzez dodanie do ceny zakupu odpowiedniej marży,
  • zapewnienie dużego asortymentu produktów, bez konieczności ich przechowywania,
  • integracja z licznymi rozwiązaniami, przyspieszającymi procesy sprzedażowe,
  • brak konieczności zakupu towarów,
  • brak konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników, obsługujących gospodarkę magazynową w firmie.

Powyżej zilustrowane autorskie przykłady, wskazujące na korzyści płynące z prowadzenia działalności z użyciem Dropshippingu, podkreślają fakt, że jest to ciekawa alternatywa, dla prowadzenia sprzedaży produktów, nie tylko w sieci internetowej, ale także w modelu stacjonarnym, kiedy możemy sprowadzić produkty nie tylko bezpośrednio do klienta, ale także do swoich sklepów lokalnych. Sprawa staje się jednak bardziej skomplikowana, kiedy poznamy także wady tego rozwiązania.

Wady Dropshippingu

Otóż Dropshipping obok zacytowanych powyżej zalet, posiada także wady, do analizy i decyzji, podjęcia tego typu rozwiązania. Do głównych cech, które mogą wpłynąć na decyzję o możliwym wycofaniu się z modelu Droppshipping należą:

  • brak możliwości kontrolowania stanów magazynowych bezpośrednio u siebie,
  • opóźnienie dostaw w sytuacji, kiedy dystrybutor ma trudności z zapewnieniem wystarczających stanów na własnym magazynie, lub związanych z innymi trudnościami logistycznymi,
  • zwrócone towary trafiają bezpośrednio do sklepu, nie do hurtowni dystrybutora, co wymaga zapewnienia przynajmniej minimalnej przestrzeni, na przechowywanie zwrotów i samodzielne podejmowanie kolejnych prób sprzedaży, na przykład w ofertach outletowych,
  • wielu konkurentów korzystających z tego modelu Dropshipping, posiada podobny asortyment, co wpływa na zwiększenie konkurencyjności i trudniejsze odnalezienie się na rynku,
  • brak możliwości sprzedaży produktów spoza asortymentu hurtowni, co ogranicza znacząco pole manewru, szczególnie w wyspecjalizowanych branżach, mało popularnych i innowacyjnych,
  • brak możliwości identyfikacji przesyłki przez klienta, ze względu na podanie adresata jako hurtowni, prowadzącej sprzedaż w modelu Dropshipping, z pominięciem adresu naszego sklepu.

Decydując się na model Dropshippingu, warto powyższe przykłady wziąć pod uwagę i zaplanować jego wdrażanie, z uwzględnieniem licznych hurtowni dystrybuujących oferowane przez nas produkty. W ten sposób zapewnimy sobie swoistą dywersyfikację, która zapewni płynność sprzedaży, w sytuacji kiedy inny dystrybutor nie będzie mógł dostarczyć wybranego produktu do klienta. Na rynku mamy do dyspozycji liczne integratory, pozwalające między innymi, na zlokalizowanie w jednym narzędziu internetowym całej gamy dystrybutorów, co usprawnia znacząco i upraszcza proces sprzedaży.

Integracje

Wspomniane integratory, to narzędzia pozwalające poza zlokalizowaniem dystrybutorów w jednym obszarze, również na takie połączenia i przekierowania sprzedaży jak Allegro, Facebook, Merchand Center, Marketplace’ami, porównywarki cen i inne lokalizacje w sieci, często połączone z usługami marketingowymi, rozpowszechniającymi informacje o oferowanych przez firmę produktach. Ponadto liczne silniki służące do tworzenia sklepów internetowych, mają już zaimplementowaną integrację z poszczególnymi dystrybutorami lub narzędziami, pozwalającymi na połączenie z innymi integratorami usług, takich jak obsługa kurierska czy księgowość.

Czy warto zatem inwestować w dropshipping? Liczne firmy obecnie decydują się na sprzedaż w modelu Dropshipping i taka forma jest opłacalna, szczególnie w przypadku firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność w obszarze sprzedaży w modelu wysyłkowym. Ograniczenie kosztów i prostota wdrożenia poszczególnych narzędzi i rozwiązań, znacząco przemawia za wyborem tego typu sprzedaży. Osobiście polecam rozwiązania tego typu, a gorąco polecam na skorzystanie z licznych form dostępnych w sieci internetowej.

Dodaj komentarz