E-commerce

Na czym polega strategia Omnichannel

Zastanawiając się, jaką strategię sprzedaży w Internecie wybrać często borykamy się z wyborem i strategią sprzedaży, w głównej mierze jakie techniki sprzedaży będą najskuteczniejsze w promowaniu tego typu towaru. Tymczasem każda forma dotarcia do klienta, może się okazać skuteczna, o ile jest podana za pomocą dobrej formy, a determinuje nas przede wszystkim odpowiedni przekaz, treści ukierunkowanej na odpowiednią personę, czyli rodzaj i charakter odbiorcy, będącego potencjalnym klientem. W takiej sytuacji, najodpowiedniejsze jest wybranie możliwie jak największej liczby sposobów dotarcia do klienta. Tutaj przychodzi nam z pomocą model sprzedaży Omnichannel.

Odpowiadając na pytanie „Co to jest Omnichannel?” postaram się przybliżyć strategię sprzedaży, polegająca, na dotarciu do klienta, możliwie jak największą liczbą kanałów sprzedaży. Może być to sprzedaż klasyczna, przez sklepy lokalne, krajowe lub międzynarodowe, połączone hurtowniami. Każda strategia Omnichannel, ma możliwość dodania sprzedaży poprzez Dropshipping, polegający na sprzedaży za pomocą swoistych Hubów, czyli hurtowni, które są nam udostępniane i sprzedawca w takim modelu jest odpowiedzialny za samą sprzedaż. Nie ma tutaj konieczności zapewnienia przez sprzedawcę powierzchni magazynowej, czy też całej logistycznej oprawy przedsięwzięcia. Możemy dołączyć do sprzedaży wysyłkowej, czy też sprzedaży prowadzonej z pomocą telemarketerów. Ponadto mamy do dyspozycji sprzedaż poprzez Facebook, czy też w modelu Merchand Center, dostępnego w wyszukiwarce Google, jako płatna usługa pozwalająca na zlokalizowanie produktów bezpośrednio po wpisaniu kluczowego słowa w polu wyszukiwania. Są także modele sprzedaży, które promują produkty w sieci internetowej, za pomocą porównywarek cen i także tutaj można znaleźć systemy e-commerce, które pozwalają na sprzedaż w każdym z powyżej wymienionych modeli sprzedaży. Takie oprogramowanie jest także wyposażone niejednokrotnie w usługi pozwalające na działania w obszarze marketingu, księgowości umożliwiając również fakturowanie, jak i zarządzanie wszystkimi modelami sprzedaży z jednego miejsca w tym operacje logistyczne i zarządzanie magazynami. To wszystko wspierane jest przez jedną platformę dzięki czemu nasza sprzedaż, może być prowadzona w sposób synchroniczny i jednolity, uwzględniając wszystkie kanały dotarcia do klienta.

Omnichannel a sklep internetowy

Sklepy internetowe korzystające ze strategii Omnichannel odnoszą znacznie większe sukcesy na polu sprzedaży, niż sklepy, które wybrały tylko jeden kanał dotarcia do klienta lub, skupiły się tylko na sprzedaży internetowej. Klienci, którzy są zainteresowani danym produktem, często wolą kupić produkt przez Internet i odebrać go w sklepie. Niejednokrotnie jest to jeszcze bardziej skomplikowany proces kiedy klient woli pójść do sklepu zobaczyć produkt, zakupić przez Internet i odebrać czy to na miejscu czy poprzez wysyłkę zakupionego przedmiotu pod wskazany adres. Dlatego strategia Omnichannel, korzystna jest w sytuacji chęci zatrzymania dotychczasowego klienta. Realizując sprzedaż Omnichannel mamy do dyspozycji narzędzia, które ułatwiają koordynację działań, zarówno sprzedażowych, jak i marketingowych w obrębie działań e-commmerce jak i klasycznych, stacjonarnych rozwiązań. Często ważnym aspektem w klasycznym marketingu, jest obecność na targach branżowych, gdzie możemy zaprezentować swoje produkty i model sprzedaży. Z pewnością w takiej sytuacji informacja skierowana do klienta oferująca sprzedaż w tak szerokim zakresie, pozytywnie wpłynie na nawiązanie długotrwałych relacji handlowych.

Koszty rozwiązań opartych o Omnichannel

Choć model sprzedaży Ominchannel jest wyjątkowo skuteczną formą sprzedaży, będącą atrakcyjną propozycją, skierowaną do klienta. Taka forma sprzedaży jest kosztowna i wymaga zaangażowania dużej ilości środków, by była ona w pełni skuteczna i odniosła sukces. Dlatego choć bardzo polecana jest to metoda sprzedaży, to nie jest to model dla każdego. Szczególnie kosztowne są tu działania związane z prowadzeniem sprzedaży stacjonarnej, która wymaga przynajmniej kilku lokalizacji w kraju by klient miał możliwość dotarcia do danej placówki. To wymaga zapewnienie personelu obsługującego tego typu sprzedaż. Ponadto magazyny i cała infrastruktura logistyczna ponosi za sobą ogromne koszty. Stąd też często decydują się na ten model sprzedaży firmy, które już odniosły częściowy sukces w sieci i chcą rozpocząć także model sprzedaży stacjonarnej lub mając klasyczną strukturę sprzedaży, już ugruntowaną przechodzą z czasem do sieci internetowej.

Jak więc widać nie zawsze to co wydaje się tak atrakcyjne z punktu widzenia klienta i biznesu, jest korzystne i możliwie do zrealizowania przez każdą firmę chcącą działać jako sklep internetowy czy stacjonarny. Wszystkie aspekty finansowe trzeba przeanalizować i przygotować plan działania, zmierzający do ugruntowania swojej pozycji na rynku.

Dodaj komentarz