Marketing

Marketing sensoryczny – prosto do emocji

Zmysły odgrywają kluczową rolę w percepcji konsumentów i wywierają potężny wpływ na decyzje zakupowe. Marketerzy od dawna starali się zintegrować zmysły z komunikacją marki, aczkolwiek ogólnie w sposób ograniczony i częściowy. Dziś marketing sensoryczny jest uznawany za niezbędne narzędzie wzmacniania więzi między marką a konsumentem poprzez stymulowanie wszystkich zmysłów i generowanie emocji. W ramach dążenia marketera do kontaktu z dzisiejszymi, stale rozwijającymi się i coraz bardziej wymagającymi konsumentami i dostosowywania się do nich marketing sensoryczny jest obecnie uważany za działanie o najwyższym priorytecie.

Pobudzenie zmysłów – marketing sensoryczny

Marketing sensoryczny wykorzystuje wszystkie pięć zmysłów, aby wpływać na percepcje, wspomnienia i procesy uczenia się w celu manipulowania motywacjami, pragnieniami i zachowaniem konsumentów. Celem jest stworzenie wrażenia sensorycznego, które wzmacnia więź z użytkownikami poprzez proces obejmujący zarówno racjonalną, jak i emocjonalną część mózgu, chociaż w różnym stopniu. W ramach tego procesu podświadomy komponent ułatwia automatyczne podejmowanie decyzji i zachowań na podstawie wniosków wyciągniętych z przeszłych doświadczeń.

Zobacz również:  Zapomniałeś o tych prostych oszczędnościach w SEO?

Rozwój marketingu sensorycznego był napędzany dwoma głównymi czynnikami. Pierwszym czynnikiem są badania naukowe, szczególnie w dziedzinie neuronauki, która jest ściśle związana z funkcją marketingową. Neuronauka pomaga nam zrozumieć procesy mózgowe związane z percepcją i zachowaniem, a także rolę, jaką odgrywają emocje i rozum. Drugim czynnikiem jest ewolucja rynków. Dzisiejsze rynki są coraz bardziej konkurencyjne i globalne. Marki i ich zdolność do wyróżniania się są ważniejsze niż kiedykolwiek, a zachowania zakupowe w coraz większym stopniu zależą od czynników emocjonalnych, a nie racjonalnych procesów.

Główne cele

Marketing sensoryczny może wpływać na zachowania konsumentów, aby generować doświadczenia na każdym etapie procesu zakupowego: aktywacja chęci, świadomość produktu lub usługi, ocena produktu lub usługi w odniesieniu do innych opcji, zakup i ocena po zakupie użytkowania lub konsumpcji. Ten rodzaj marketingu sensorycznego służy określeniu punktów styku konsumenta z marką na każdym etapie jego zachowania przed zakupem, w trakcie zakupu i podczas końcowego użytkowania. Niezapomniane przeżycie może stworzyć silniejsze połączenie z produktem lub usługą, zwiększyć satysfakcję oraz wpłynąć na zachowanie i nastawienie konsumenta. Wyższy stopień stymulacji sensorycznej oznacza lepszą komunikację i lepsze wrażenia.

Zobacz również:  Czym jest AdWords Call Tracking?

Marka sensoryczny

Głównym celem strategicznym marketingu sensorycznego jest przekazanie wizerunku marki innymi słowy, branding sensoryczny. Celem jest użycie zmysłów do wzmocnienia atrybutów produktu, korzyści funkcjonalnych lub emocjonalnych, wartości i osobowości, przekazanie ich znaczenia konsumentowi i pomoc w komunikowaniu tożsamości marki, a co najważniejsze komunikowanie produktu zróżnicowana wartość dla określonego segmentu klientów na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Dodaj komentarz