Motoryzacja

Jak wypolerować samochód

Lakier z czasem matowieje i pojawiają się na nim mikrorysy powstałe wskutek normalnej eksploatacji. Na szczęście powłoka lakiernicza ma kilka warstw i przez spolerowanie można usunąć większość niedoskonałości oraz przywrócić jej blask. Jak się za to zabrać?

Dokładne mycie

Na początek należy bardzo dokładnie umyć samochód. Na pewno nie nadają się do tego zwykłe myjnie bezdotykowe i automatyczne – pozostawią mnóstwo zabrudzeń na lakierze, a polerowanie brudnego lakieru tylko pogorszy jego wygląd. Najlepiej umyć samochód ręcznie, stosując tzw. mycie detailingowe.

Samochód należy spryskać pianą aktywną, odczekać kilka minut. W tym czasie pędzlem można wyczyścić trudno dostępne miejsca, jak np. atrapa chłodnicy. Po spłukaniu piany należy usunąć zanieczyszczenia metaliczne, spryskując koła i ich okolice tzw. deironizerem. Preparat zacznie spływać i barwić się na fioletowo. Felgi można delikatnie wyczyścić szczotką lub pędzlem. Pozostałości spłucz dużą ilością wody.

Teraz czas na mycie właściwe – najlepiej zrobić to za pomocą rękawicy z mikrofibry. Zwykłe gąbki nie nadają się, ponieważ w ich porach łatwo gromadzą się drobinki piasku. Zaleca się mycie na dwa wiadra – jedno na wodę z szamponem, drugie na wodę do płukania brudnej rękawicy. Po dokładnym umyciu lakier należy osuszyć ręcznikiem z mikrofibry.

Glinkowanie i oklejanie

To jednak nie koniec usuwania zabrudzeń. Na lakierze ciągle znajdują się zabrudzenia, które należy usunąć za pomocą specjalnej glinki. Zwilż lakier, a następnie kawałkiem glinki wykonuj okrężne ruchy na czyszczonym elemencie. Zanieczyszczenia przyklejają się do glinki i pozostawiają powierzchnię gotową do polerowania.

Pracochłonną, ale niestety konieczną czynnością jest zabezpieczenie plastikowych i gumowych elementów przed polerowaniem. Pastę polerską trudno usunąć np. z czarnych plastików, a dodatkowo łatwo można je uszkodzić polerką, gdy nie będą zabezpieczone.

Polerowanie

Po tych długich przygotowaniach wreszcie można przystąpić do polerowania. Trzeba to robić w zacienionym miejscu, aby pasta polerska nie wyschła za szybko. W zależności od stopnia zniszczenia lakieru, należy zastosować różne pasty i pady. I tak do głębokich rys wykorzystaj pastę typu fast cut i twardą gąbkę. Uważaj przy tym, aby nie usunąć zbyt dużej ilości lakieru. Zaleca się używanie polerek orbitalnych (tzw. Dual Action) – pad porusza się mimośrodowe i obrotowo jednocześnie. Polerowanie jest wolniejsze, ale też łagodniejsze w stosunku do maszyn rotacyjnych. Dobrym pomysłem jest sprawdzanie grubości lakieru.

Po tym etapie lub gdy lakier nie jest mocno uszkodzony, możesz zastosować delikatniejszą pastę i miękkie pady w celu uzyskania błyszczącej powierzchni. Warto posługiwać się dobrym oświetleniem, pozwalającym obserwować efekty pracy.

Polerowanie należy przeprowadzać powoli i dokładnie, nie dociskać maszyny i pilnować, aby ilość pasty polerskiej była optymalna. Cały proces, łącznie z przygotowaniem trwa długo, ale na efekty warto zaczekać.

Zabezpieczenie

Aby zachować efekty polerowania na dłużej, konieczne jest zabezpieczenie lakieru. Można to zrobić na kilka sposobów: nakładając wosk, powłokę ceramiczną lub folię zabezpieczającą. Wosk wystarcza na ok. 3 – 4 miesiące, powłoka ceramiczna na 1 – 2 lata, a najtrwalsza (ale też najdroższa) jest folia, która może też posiadać zdolność do samoregeneracji.

Źródło: https://motoweb.com.pl/uratuj-swoja-karoserie-przy-pomocy-pasty-polerskiej-jak-wypolerowac-samochod/

Dodaj komentarz